Mammamage Träning

MammaMageLogo_Cert_Tranare

 Har du en mammamage?

  • Är du nybliven mamma, eller har du fortfarande en putande mammamage, fast det är flera år sen du fick barn?
  • Lider du av ländryggsproblem, inkontinensbesvär, mag- och tarmbesvär eller har du svårt att stabilisera bålen?
  • Putar din mage ut trots att du tränar mycket mage?
  • Blir magen spetsig när du gör tunga övningar såsom plankan och sit-ups?
  • Har du svårt att ”känna” aktivitet i dina djupa magmuskler?
  • Då kan du ha en mammamage!

En ”mammamage” är en mage som p g a felaktig träning ofta putar ut, oavsett hur mycket plankor och sit-ups du tränar. Efter förlossningen är det viktig att börja träna rätt för att återfå den ursprungliga formen och funktionaliteten, speciellt om du misstänker diastas. Man ska undvika tunga övningar som t.ex. plankan och situps vilka kan förvärra en eventuell diasats (magmuskeldelning). Det är en myt att dessa övningar tränar upp de djupa magmusklerna. Båda övningarna är tuffa och aktiverar till stor del de ytliga musklerna. Du behåller din mammamage med dem! Och försvårar läkningen av din diastasis recti= magmuskeldelning. Du kan dock även ha en ”mammamage” om du är väldigt överviktig eller om du är man (tänk: ölmage).

För att få bukt med mammamagen gäller det att träna på rätt sätt: med lätta övningar som triggar de djupa magmusklerna. Och öka stegvis. Då stimuleras ihopdragningen och läkningen av magen. Först då kan du få en plattare mage med bättre stöd. Källa: Mammamage.se, Katarina Woxnerud.

MammaMage träningen är till för mammor (oavsett barnets ålder) som vill återfå styrka och funktion i sina magmuskler efter graviditet. 

Övningarna passar dock ALLA som vill stärka sina djupa magmuskler. Därför kan även du som inte har en så kallad ”mammamage” ha behov av denna typ av träning. Lämplig efter bukoperationer, upprepade ryggproblem, kraftig viktnedgång, etc

Vad jag kan hjälpa dig med:

  • Att mäta din diastasis recti (magmuskeldelning) bredd + djup.
  • Att lära dig anpassad, effektiv och kontrollerad träning för att återfå styrka och funktion i din djupa magmuskulatur.
  • Att lära dig hur du bäst aktiverar och kontrollerar dina djupa magmuskler, för att på så sätt undvika t.ex. ryggproblem, urinläckage och putande mage.
  • Lära dig aktivera din bäckenbotten för att på så sätt kunna ”koppla in” din djupa magmuskulatur mer effektivt.
  • Ge dig tips och råd om vad du skall tänka på i din vardag för att underlätta läkning och aktivering av din djupa bålmuskulatur.

 

Första besöket 50 min – Vi mäter din eventuella magdelning – bredd+djup, går igenom din anamnes, testar aktivering av djupa bukmuskeln och bäckenbotten, samt väljer ut en eller flera övningar som du får i hemläxa.

Återbesök 45 min – Vi går igenom den/de övningar du fått i hemläxa. Om det skett en förbättring så ökar vi svårighetsgraden. Återaktivering av dessa muskler kan dock ta tid, därför rekommenderar vi minst 3 återbesök för att få bästa resultat.

Man kan med fördel även använda MammaMage appen samtidigt.

Pris: 580:-

Du kan betala med swish, actiway eller min friskvård. Även bankgirobetalning går bra vid överenskommelse.

Avbokning sker senast 24 timmar innan det bokade besöket, annars debiteras fullt pris.

 

 

Comments are closed.